Slow living

Nu we allemaal meer tijd doorbrengen in huis zitten lijkt de slow living beweging actueler dan ooit. Voor veel van ons zorgt de huidige situatie ervoor dat het leven net wat rustiger is en er iets meer tijd is om te genieten van de kleine dingen. Het leek ons daarom het ideale moment voor een aantal tips over hoe je kleine stappen kunt nemen om slow living toe te passen in je dagelijks leven.

Maak een ritueel van je ochtendroutine

Veel van de dingen die je dagelijks doet, doe je op de automatische piloot. ‘s Ochtends spring je uit bed en onder de douche, werk je snel je ontbijt naar binnen en ga je aan de slag. Je kunt proberen om deze ochtend routine iets bewuster aan te pakken. Pak bijvoorbeeld ‘s ochtends niet direct je telefoon, maar rek je lekker uitgebreid uit voor je uit bed stapt. Maak je bed op en probeer je tijdens het douchen bewust te zijn van het water, in plaats van bezig te zijn met de dag die gaat komen. Zo begin je de dag rustiger en zul je merken dat dit doorwerkt in de rest van de dag, waardoor je de rest van de dag meer bewuste keuzes maakt.

Slow living

Ga even offline

Uit onderzoek blijkt dat de helft van Nederland minstens 4 uur per dag naar een scherm kijkt, en 14% zelfs meer dan 8 uur per dag. Te lang op een beeldscherm kijken kan leiden tot een heleboel fysieke klachten, waaronder oogklachten, slecht slapen en nek- en rugpijn.

Voor je mentale toestand is het ook belangrijk om af en eens niet op een scherm te kijken. Door jezelf wat rust te gunnen zul je zien dat er bijvoorbeeld nieuwe ideeën komen opborrelen en dat je misschien zelfs wel zin krijgt om een nieuwe (of oude!) hobby op te pakken.

Maak een wandeling

Nu we meer binnen zitten wordt het ons steeds duidelijker hoe belangrijk het is om naar buiten te gaan. En terecht, want wandelen is echt goed voor je. Het heeft positieve effecten op je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Je bloeddruk gaat ervan omlaag, je creativiteit krijgt een boost, je stress gaat omlaag en je gaat er beter van slapen.

Een wandeling maken is ook een signaal aan je brein dat je even niets anders hoeft te doen. Het is een moment waar je weer even frisse lucht kunt inademen en contact maakt met de natuur. Probeer je wandeling bewust te maken. Wat zie je allemaal? Wat ruik je? Wat voel je?

Slow living

Verveel je

We zijn geneigd om altijd productief te willen zijn, op ons werk maar ook in ons persoonlijke leven. Het afstrepen van dingen van je to-do lijstje. Een was draaien. Iets schoonmaken. Iets opruimen. Natuurlijk zijn dit dingen die gewoon moeten gebeuren. Maar laat het ook eens toe om je gewoon eens even te vervelen. Moet eens even niets van jezelf en kijk dan wat er gebeurt.